Revolucija u školstvu: U strukovne škole dolazi modularna nastava, znate li uopće što je to?
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih od rujna ove godine planira uvesti potpuno nov način učenja u sve strukovne škole u Hrvatskoj, pa bi 147 novih kurikula temeljenih na modularnoj nastavi trebalo zamijeniti tradicionalne predmete, a 38.972 osmaša koji ove godine završavaju osnovnu školu postat će prva generacija koja će kroz cijelo srednjoškolsko obrazovanje iskusiti najveću reformu strukovnog obrazovanja u posljednjih 30 godina.
U modularnoj nastavi neće više biti klasičnih, odvojenih predmeta poput Kemije, Biologije ili Matematike, već će se gradivo uči kroz module, odnosno integrirane cjeline gdje više nastavnika zajedno obrađuje teme iz različitih područja.
Primjerice, učenik koji se obrazuje za kuhara, umjesto izdvojenog predmeta Kemija imat će modul “Priprema namirnica” gdje zajedno rade profesor kemije i profesor kuharstva. Profesor kemije objašnjava kemijske procese koji se događaju prilikom toplinske obrade hrane, a profesor kuharstva odmah pokazuje kako to izgleda u praksi. Umjesto učenja apstraktnih formula i činjenica, učenici će odmah vidjeti kako se teorija primjenjuje u njihovom budućem zanimanju.
Reforma koja se priprema od 2018. godine trebala bi donijeti bolju povezanost teorije i prakse, primjerenije učenje i kvalitetniju pripremu za tržište rada. Omjer sadržaja jasno je određen – 60% strukovnih i 40% općeobrazovnih predmeta, pri čemu se osigurava dovoljna zastupljenost predmeta važnih za polaganje državne mature (Hrvatski jezik, Matematika i strani jezik), tako da učenici i dalje mogu nastaviti obrazovanje na fakultetu.
Ova promjena odgovor je na dugogodišnje kritike da su strukovni programi zastarjeli i nedovoljno povezani s potrebama poslodavaca. Većina programa nije se značajnije mijenjala 30 godina, dok se svijet rada drastično promijenio. Poslodavci danas traže radnike koji posjeduju šire znanje unutar struke, koji mogu povezivati znanja iz različitih područja i brzo se prilagođavati novim zadaćama.
Za učenike to bi trebalo značiti zanimljivije i smislenije učenje jer će odmah vidjeti zašto nešto uče i kako će im to znanje koristiti. Apstraktni pojmovi trebali bi postati jasniji jer se odmah primjenjuju u struci, a zajednički rad nastavnika pokazat će kako rješavati stvarne problemi uz pomoć različitih područja znanja.
Vrijedi spomenuti i da bi se reforma trebala uvoditi postupno – od rujna 2025. za prve razrede, od 2026. za druge, od 2027. za treće i od 2028. za četvrte razrede.
Pri upisu u srednju školu, roditelji bi trebali obratiti pozornost na opremljenost škole i suradnju s poslodavcima, jer kvalitetna modularna nastava zahtijeva dobru opremljenost praktikuma i radionica te mogućnosti za kvalitetnu praktičnu nastavu. Također je važno da se roditelji i učenici informiraju o novim kurikulima i modulima koji će se izvoditi u željenim programima.
Iako reforma nailazi na određeni otpor dijela nastavnika i sindikata, posebno onih koji predaju općeobrazovne predmete čija će satnica biti smanjena, učenicima i roditeljima trebala bi omogućiti kvalitetnije strukovno obrazovanje i bolju pripremljenost za stvarni svijet rada i izazove budućnosti.