
Izračun svih izračuna: Je li Bjelovar prezadužen grad?
Najnoviji zahtjev Grada Bjelovara za kredit od 594 tisuća eura za kupnju rodne kuće kipara Vojina Bakića koji je ovog tjedna odobrila Vlada, ponovno je pokrenuo pitanje o financijskoj stabilnosti grada. Kako bismo doznali odgovor na pitanje je li gradski proračun prezadužen, kako to sporadično spominje oporba ili je stabilan, moćan i potentan kako to tumači gradonačelnik Dario Hrebak, potrudili smo se, temeljem podataka Vlade, izračunati stvarno stanje.
Prema službenim podacima iz zahtjeva Ministarstvu financija, trenutno zaduženje Grada iznosi 13,85% ostvarenih godišnjih prihoda, odnosno 3.234.251 eura. Nakon odobrenja novog kredita, ukupno zaduženje će biti 3.362.687 eura (14,40% prihoda).
Zakonski maksimum koji grad može dosegnuti iznosi 20% prihoda (4.670.399 eura), što znači da se Grad Bjelovar može dodatno zadužiti za još 1.307.712 eura prije nego što dosegne granicu.
Valja napomenuti i da se Grad Bjelovar za kupnju Bakićeve rodne kuće od Ine zadužio po prilično povoljnim uvjetima s kamatnom stopom od 2,50% godišnje. Usto, Grad će platiti jednokratnu naknadu od 0,20% iznosa kredita, što je standardna praksa kod ovakvih zajmova.
Kredit Termi Bjelovar
Posebno poglavlje predstavlja tvrtka Terme Bjelovar, u potpunom vlasništvu grada. Tvrtka je podigla kredit od 24,8 milijuna eura kod Erste banke za izgradnju bazenskog kompleksa, uz jamstvo Grada Bjelovara u visini 80% iznosa kredita (19,84 milijuna eura). Kredit ima kamatnu stopu od 2,75% godišnje i rok otplate od 15 godina. Ukupna vrijednost projekta Termi iznosi 42 milijuna eura, od čega je 17 milijuna eura osigurano iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
S obzirom da se procjenjuje da će vrijednost objekta nakon dovršetka iznositi 50-ak milijuna eura, Grad Bjelovar ne bi trebao doći u situaciju da se jamstvo aktivira, pa samim tim jamstvo Grada Bjelovara ne ulazi u financijsku zaduženost. Terme Bjelovar svoje kreditne obveze trebale bi izvršavati temeljem vlastitog poslovanja, bez izravne financijske pomoći gradske uprave.
Vrijedi spomenuti i da su prihodi Grada Bjelovara od poreza na dohodak porasli za 65% od 2022. godine, što ukazuje na snažan rast prihoda. Međutim, grad već sad je iskoristio 72% svojih mogućnosti zaduženja.
Bjelovar tehnički nije prezadužen jer je unutar zakonskih okvira, ali s 72% iskorištenih mogućnosti zaduženja nalazi se u zoni gdje svaki novi kredit zahtijeva pažljivu procjenu. Dodatnih 1,31 milijun eura prostora za zaduženje pruža manevarski prostor, ali ne i pretjeranu bezbrižnost u financijskom planiranju.