U ovoj županiji cijene su među najnižima u državi, struka otkrila zašto
Bjelovarsko-bilogorska županija zauzela je četvrto mjesto najjeftinijih hrvatskih županija za kupovinu osnovnih proizvoda, sa cijenama koje su u prosjeku tek 1,7 posto više od najjeftinije Sisačko-moslavačke županije, pokazuje najnovija analiza Ekonomskog instituta iz Zagreba provedena 15. svibnja ove godine.
Istraživanje je obuhvatilo cijene u 11 najvećih trgovačkih lanaca diljem Hrvatske, uključujući Konzum, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Eurospin, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Metro. Analiza je provedena na uzorku od više od 116 tisuća artikala u 776 prodavaonica, što predstavlja prvo sveobuhvatno mapiranje cijena u Hrvatskoj nakon što je Vlada uvela obvezu javnog objavljivanja cjenika.
Bjelovarsko-bilogorska županija našla se u skupini od pet najjeftinijih hrvatskih županija, uz Sisačko-moslavačku koja je najjeftinija, zatim Koprivničko-križevačku (0,8 posto skuplja), Požeško-slavonsku (također 1,7 posto skuplja) i Virovitičko-podravsku (2,1 posto skuplja). Na suprotnom kraju ljestvice nalaze se Zadarska županija koja je 7,9 posto skuplja od najjeftinije, Dubrovačko-neretvanska sa 7,4 posto te Istarska sa 5,8 posto većim cijenama.
Ekonomisti objašnjavaju da niže cijene u kontinentalnim županijama odražavaju nekoliko ključnih čimbenika. Trgovačke mreže u unutrašnjosti zemlje suočavaju se s nižom kupovnom moći stanovništva, što ih prisiljava na konkurentnije cijene. Dodatno, operativni troškovi poput najma poslovnih prostora značajno su manji nego u turističkim destinacijama na obali ili u glavnom gradu.
Istraživanje je provedeno na temelju nove Vladine odluke koja je stupila na snagu 15. svibnja 2025. godine. Mjera obvezuje najveće trgovačke lance da redovito objavljuju ažurirane cjenike na svojim internetskim stranicama, što omogućava transparentno praćenje promjena cijena i informiranije odluke potrošača.
Trgovci obuhvaćeni mjerom moraju objavljivati cijene iz kategorija hrane, pića, kozmetike, sredstava za čišćenje, toaletnih potrepština i proizvoda za kućanstvo. Ovi proizvodi čine 30,6 posto ukupne potrošačke košarice prosječnog hrvatskog kućanstva.
Analiza je pokazala značajne razlike u cijenama istih proizvoda ovisno o lokaciji. Primjerice, kilogram kefira proizvođača Vindija prodavao se po cijenama od 2,09 do 3,19 eura, ovisno o prodavaonici, dok je litra Coca-Cole Zero koštala između 1,30 i 1,85 eura.
Nova mjera transparentnosti cijena inspirirana je izraelskim modelom koji se primjenjuje od 2015. godine. U Izraelu je uvođenje obavezne objave cijena rezultiralo smanjenjem cijena za 4-5 posto i većim ujednačavanjem cijena među trgovcima, zahvaljujući brzom razvoju aplikacija za usporedbu cijena.
Podaci pokazuju i da trgovci obuhvaćeni mjerom čine 18,9 posto prodajnih mjesta u Hrvatskoj, ali ostvaruju čak 72 posto ukupnih prihoda na tržištu trgovine na malo mješovitom robom. Mjera se ne odnosi na manje trgovine, markete, benzinske postaje i kioske koji čine većinu prodajnih mjesta, što može ograničiti njen utjecaj u manjim mjestima.