HŽ zadržavao novac pri povratu karata, regulatori: Pa ne može to tako!
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti ovih dana ukinula je tri sporne odredbe HŽ Putničkog prijevoza koje su ograničavale povrat karata. Riječ je o zadržavanju 4 eura prilikom povrata karte, ograničavanju mogućnosti prava na povrat kupljene karte na jedan sat za kratke relacije te zabrani povrata akcijskih karata. HAKOM smatra da se time krši pravo putnika na odustanak od ugovora.
Naime, HŽ Putnički prijevoz uveo je u novu Tarifu 101 koja se primjenjuje od 10. ožujka ove godine nekoliko odredbi koje su ograničavale povrat karata kupljenih od putnika.
Najspornija odredba omogućavala je zadržavanje najmanjeg iznosa od 4 eura kada putnik traži povrat iz “osobnih razloga”. Kako to izgleda u praksi? Putnik s kartom od 2 eura ne bi dobio ništa, vlasnik karte od 5 eura dobio bi samo 1 euro, a putnik s kartom od 10 eura dobio bi 6 eura povrata. Za najjeftiniju kartu od 1,21 euro za kratku relaciju putnik uopće ne bi dobio povrat. Problem je bio što HŽ sam određuje što su “osobni razlozi”, a putnici nisu bili unaprijed obaviješteni o toj naknadi.
Samo jedan sat za kratke relacije
Druga sporna odredba ograničavala je povrat karata za udaljenosti do 30 kilometara na samo jedan sat od kupnje. Karte se mogle vratiti isključivo na blagajni gdje su kupljene, a one kupljene online vraćale su se mailom uz obavezno navođenje razloga vraćanja.
Ova praksa bila je posebno problematična kada se karta kupovala dan prije putovanja – putnik je imao pravo na povrat samo sat vremena nakon kupnje umjesto do početka putovanja.
Zabrana povrata akcijskih karata
Treća odredba potpuno je zabranjivala povrat karata po posebnim ponudama i akcijskim cijenama. Problem je što putnik često ni nema izbor između običnih i akcijskih karata, već mu se nudi samo akcijska opcija bez mogućnosti povrata.
Iz HAKOM-a su objasnili da Zakon o ugovorima o prijevozu u željezničkom prometu jasno daje putniku pravo odustanka od ugovora prije putovanja. “Putnik ima pravo odustati od ugovora prije nego što započne njegova provedba, a odustane li istog dana, prijevoznik mu vraća prevozninu bez umanjenja”, navodi agencija.
Također, putnik ne mora objasniti zašto odustaje od putovanja. To je njegovo pravo bez obzira na razlog.
Što se mijenja?
HAKOM je ukinuo sve tri sporne odredbe. HŽ Putnički prijevoz sada mora vraćati punu cijenu bilo koje karte kada putnik odustane prije putovanja. Ovo vrijedi za sve vrste karata, uključujući akcijske, bez obzira na razlog odustanka.
Putnici više ne moraju objašnjavati zašto žele povrat, nema vremenskog ograničenja od sat vremena, a nema ni zadržavanja 4 eura kao “administrativne naknade”.
HŽ Putnički prijevoz ima 15 dana od 28. svibnja da implementira promjene i dostavi izmijenjenu tarifu HAKOM-u na uvid, navodi se u rješenju regulatora.