Agencija: Kaznili smo regionalni trgovački lanac s 50.000 eura jer je iskorištavao male dobavljače

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Regionalni trgovački lanac PPK – Bjelovar mora platiti 50.000 eura kazne zbog nepoštenih praksi prema dobavljačima hrane. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja izrekla je kaznu 27. svibnja nakon dvogodišnje istrage.

Agencija redovito provjerava kako veliki trgovci postupaju s malim dobavljačima hrane. U travnju 2022. metodom uzorka odabrala je tri dobavljača PPK – Bjelovara za detaljnu provjeru: pekaru koja isporučuje kruh, proizvođača čvaraka i dobavljača svježih jabuka.

Trgovački lanac s 60 poslovnica koji je 2022. ostvario prihod od 25,9 milijuna eura prekršio je zakon na tri načina: kasno je plaćao račune, imao je neispravne ugovore i vraćao neprodanu robu bez dozvole.

Svaki drugi račun plaćen prekasno

Najteži prekršaj bilo je kašnjenje s plaćanjem računa. Zakon jasno propisuje rokove: pokvarljiva hrana poput kruha i jabuka mora se platiti za 30 dana, ostala hrana za 60 dana.

Analiza je pokazala zabrinjavajući rezultat – od 40 provjerenih računa, PPK – Bjelovar je čak 20 platio s kašnjenjem. To znači da je svaki drugi račun plaćen prekasno.

Konkretni primjeri govore sve. Račun dobavljača čvaraka od 8. veljače 2022. plaćen je tek 6. svibnja – 27 dana nakon zakonskog roka. Najgore je bilo s dobavljačem jabuka gdje su neki računi plaćeni tek nakon 83 dana kašnjenja.

Dobavljač jabuka izjavio je Agenciji da PPK – Bjelovar “ne plaća račune u roku od 30 dana”, ali da mu to “tolerira jer obujam poslovanja ne predstavlja značajan obrtaj”. Dodao je da za razliku od velikih trgovačkih lanaca, bjelovarski lanac “nema rigorozan standard kvalitete jabuka”.

Ugovori bez jasnih pravila

Agencija je analizirala ugovore koje je trgovački lanac sklopio u veljači 2022. s promatranim dobavljačima. Otkrila je važne propuste – ugovori nisu sadržavali obvezne odredbe o rokovima isporuke.

S dobavljačem jabuka PPK – Bjelovar je jednostrano određivao rokove putem elektroničkih narudžbenica. Primjerice, 4. ožujka je putem e-pošte naručio jabuke s isporukom 7. ožujka, a 24. ožujka zatražio je isporuku za sljedeći dan. Dobavljač nije imao pravo odbiti niti se usuglasiti – jednostavno je morao isporučiti.

S pekaram je situacija bila još problematičnija. Iako ugovor nije predviđao redovite isporuke, u praksi se kruh isporučivao svakodnevno oko 7 ujutro nakon što je PPK – Bjelovar dan prije oko 12 sati poslao narudžbu. Ovakva praksa mora biti jasno ugovorena što se nije dogodilo.

Vraćanje kruha bez dozvole

Agencija je otkrila da je trgovački lanac redovito vraćao pekaru neprodani kruh i pecivo. Direktor pekare objasnio je da povrat vrše “ponekad svaka tri dana, ponekad jednom tjedno”.

Problem je što lanac nije imao pisanu dozvolu za ovakvu praksu. Zakon dozvoljava vraćanje hrane samo pod strogim uvjetima – kada se radi o novom proizvodu ili kada je dobavljač pisano upozoren da proizvod može biti slabo obrtajan.

PPK – Bjelovar tek je 9. svibnja 2022., dakle nakon što je Agencija pokrenula postupak, potpisao sporazum s pekaram o vraćanju slabo obrtajnih proizvoda.

Kako se trgovački lanac branio

Tijekom postupka koji je trajao gotovo tri godine, PPK – Bjelovar je odbacio optužbe i detaljno objasnio svoje postupanje.

Direktor kompanije Petar Smiljanić objasnio je da kašnjenja s plaćanjem nastaju zbog složene procedure kompenzacije između različitih dobavljača. “Do zakašnjenja je došlo zbog nemogućnosti postizanja dogovora o kompenzaciji u kratkom roku”, rekao je Smiljanić.

Kompanija je istaknula da mora platiti zatezne kamate od 0,1 posto za svaki dan kašnjenja pa je zapravo “na gubitku jedino stranka”. Dodali su da prema svim dobavljačima “više nemaju nikakvih dugovanja”.

Što se tiče neispravnih ugovora, PPK – Bjelovar je tvrdio da problemi nastaju zbog “malog količinskog rada, međusobnog nepoznavanja i odsustva ozbiljnije komunikacije”. Kompanija je naglasila da ima “vrlo lošu tržišnu poziciju u Hrvatskoj” pa mora biti oprezna s dobavljačima jer ih je malo.

“PPK – Bjelovar kao manji regionalni lanac mora biti oprezan kako bi si osigurao osnovni asortiman za razliku od velikih nacionalnih trgovačkih lanaca”, navela je kompanija u obrani.

Za vraćanje neprodanog kruha, direktor je objasnio da takva praksa “odgovara samom dobavljaču koji kruh peče navečer, a već tijekom dana ima procjenu što će trebati ispeći”. Dodao je da lanac “nema nikakav interes niti namjeru oštetiti dobavljača”.

Kompanija je također istaknula da su “ugovori s dobavljačima sklopljeni bez ikakvih prisila i pritisaka” te da su “dobavljači zadovoljni uvjetima koji su povoljniji od ugovora s drugim trgovačkim lancima”.

Agencija odbacila argumente

Unatoč obrani, Agencija je odbacila sve argumente PPK – Bjelovara. Objasnila je da okolnost plaćanja zateznih kamata “ne čini prekoračenje rokova plaćanja dopuštenim”.

“Neki eventualni dogovori stranke i dobavljača oko načina plaćanja ni u kojem slučaju ne mogu poništiti zakonsku odredbu”, stoji u rješenju. Agencija je naglasila da kupac mora voditi računa da se uklopi unutar zakonskih rokova neovisno o načinu plaćanja.

Što se tiče tržišne pozicije, Agencija je istaknula da PPK – Bjelovar s prihodom od 25,9 milijuna eura pripada kategoriji trgovaca s “značajnom pregovaračkom snagom”. To znači da zbog svoje veličine ima jaku poziciju u pregovorima s malim dobavljačima pa za njega važe stroža pravila.

Kazna smanjena zbog suradnje

Zakon o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi donesen je 2017. nakon što su se mali proizvođači počeli žaliti na nepravedne uvjete velikih trgovačkih lanaca. Cilj je zaštititi one koji proizvedu hranu od onih koji je prodaju.

Agencija je primijetila da je trgovački lanac ostvarivao dobru suradnju tijekom postupka i pravovremeno dostavljao traženu dokumentaciju. To je utjecalo na smanjenje kazne s početnih 54.000 na konačnih 50.000 eura.

PPK – Bjelovar sada mora u roku od dva mjeseca uskladiti sve ugovore s dobavljačima i dostaviti ih Agenciji na provjeru. Ako to ne učini, prijeti mu nova kazna do 3,5 milijuna eura.

Regionalni trgovački lanac može protiv odluke pokrenuti spor pred upravnim sudom u roku od 30 dana.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!