Početak kraja naplatnih kućica: Novi sustav cestarine pušten u javnu raspravu
Vozači u Hrvatskoj već idućeg ljeta mogli bi dobiti potpuno novi sustav naplate cestarine bez kućica, bez zaustavljanja i uz stroga digitalna pravila. Prijedlog zakona od danas je u javnoj raspravi.
Nakon što bude usvojen, klasične naplatne kućice završit će u povijesti, a autocestama se više nećemo voziti kao dosad. Umjesto zaustavljanja pred rampama, cestarina će se ubuduće plaćati automatski putem ENC uređaja ili očitavanjem registracijskih oznaka, a naplatne kućice bit će prazne.
Novi model, poznat kao ESNC, temelji se na slobodnom protoku prometa. Sustav prepoznaje vozilo u pokretu, a naplata se odvija u pozadini.
Građani će moći birati hoće li koristiti ENC uređaj, koji se postavlja na vjetrobran, ili se odlučiti za digitalnu registraciju tablica, putem koje se prolazak automatski naplaćuje. Taj drugi model, poznat kao ALPR, očitavat će tablice pri ulasku na autocestu i naplaćivati cestarinu karticom, aplikacijom ili na prodajnim mjestima, uključujući benzinske postaje i stanice za tehnički pregled.
Vozači teških vozila neće imati izbora jer će morati koristiti ENC. Oni koji su već ranije kupili ENC uređaj moći će ga koristiti i dalje, sve dok ispunjava tehničke uvjete novog sustava.
Vožnja bez uključivanja u sustav tretirat će se kao prekršaj. U tom slučaju cestarina se uvećava za penal od 120 eura, a naplatu može provesti koncesionar. Zakon propisuje i pravo na prisilnu naplatu, uz obvezu vlasnika ili leasing korisnika da dostavi vjerodostojne podatke o vozaču.
Nadzor će provoditi mreža portala s kamerama i antenama, uz mobilne jedinice na terenu. Tehnologija, poručili su svojedobno iz HAC-a, omogućuje gotovo stopostotnu točnost u otkrivanju prekršitelja.
Zakon predviđa i dodatne pristojbe za zagađenje, buku i emisije CO2. Istodobno omogućuje popuste za vozila s niskim emisijama i česte korisnike, ali ne veće od 13 posto. U razmatranju su i novi tarifni modeli, uključujući mogućnost sezonskih poskupljenja, pa bi cestarina tijekom ljetnih mjeseci mogla biti viša.
Osobe s invaliditetom i vozila s pravom prednosti neće plaćati cestarinu, no i oni će se morati registrirati u sustav. Država će koncesionarima nadoknaditi izgubljeni prihod.
Sustav je usklađen s pravilima Europske unije, pa će vozači moći koristiti isti uređaj za plaćanje cestarina i u drugim zemljama članicama. Jednako vrijedi i za strane vozače u Hrvatskoj.
Ugovor za izradu sustava već je potpisan, vrijedan je 80 milijuna eura i financira se iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Obuhvatit će sve autoceste pod državnim i koncesijskim upraviteljima.
Prema najavama, sustav bi mogao zaživjeti nakon ljeta 2026., kad se očekuje postupno gašenje naplatnih kućica. Točan rok još nije potvrđen, a s obzirom da smo već navikli da ovako veliki projekti kasne, sve najave o sljedećoj godini treba uzeti s određenom dozom rezerve.