Budno oko Big Brothera pratit će švercamo li se na autocesti, a svi ćemo se morati registrirati

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Svaki vozač koji namjerava putovati hrvatskim autocestama u vrlo bliskoj budućnosti morat će registrirati svoje vozilo za potrebe naplate cestarine. Podsjetimo, na hrvatske autoceste uvodi se novi sustav koji prepoznaje vozila u pokretu, a bi trebao omogućiti naplatu cestarine bez potrebe za zaustavljanjem ispred naplatnih kućica.

Prema prijedlogu zakona koji je trenutno u javnoj raspravi, svi vozači koji ne koriste ENC uređaj morat će ući u sustav putem modela ALPR, odnosno automatskog prepoznavanja registracijskih oznaka. No, kako bi taj model funkcionirao, vozač mora prethodno registrirati svoje vozilo u sustav.

Nema automatike

Važno je znati da podaci za registraciju neće biti automatski preuzeti iz postojećeg registra vozila. Svaki će, dakle, korisnik vozila morat osobno registrirati svoje vozilo u sustav, neovisno o tome koristi li ENC ili sustav automatskog prepoznavanja registracijskih oznaka (ALPR).

To će se moći učiniti na više načina. Najjednostavnije će biti putem službenog portala ili mobilne aplikacije, gdje će građani povezati registarsku oznaku vozila s odabranim sredstvom plaćanja, poput kartice ili korisničkog računa. Plaćanje će se tada automatski provoditi svaki put kad vozilo prođe ispod ili pored uređaja za naplatu cestarine.

Za one koji nemaju razvijene digitalne vještine, zakonom je predviđena i registracija na fizičkim prodajnim mjestima. Riječ je o prodajnim uredima Hrvatskih autocesta, stanica za tehnički pregled i benzinskim postajama, koje će redom imati opremu za unos podataka i povezivanje registarske oznake s plaćanjem.

Za razliku od ENC-a, koji se fizički postavlja na vjetrobran i koristi radio signal, ALPR se oslanja isključivo na kamere koje očitavaju registracije, a zatim uspoređuju podatke s bazom registriranih korisnika.

Nema registracije? 120 eura penala!

Ako vozilo nije registrirano, sustav to evidentira kao prekršaj. Vozači koji izbjegnu registraciju, a koriste autocestu, osim cestarine platit će i zakonski penal od 120 eura. Pritom subjekt za naplatu, a to su upravitelji autocesta poput Hrvatskih autocesta, BINA-Istre, Autoceste Zagreb–Macelj i drugih koncesionara, ima pravo pokrenuti prisilnu naplatu i zatražiti od vlasnika vozila da dostavi vjerodostojne podatke o vozaču. Ako ih ne dostavi, odgovarat će osobno.

Zasad nije precizirano koliko brzo će kazne stizati, no zakon predviđa digitalnu obradu podataka i razmjenu informacija među tijelima, što upućuje na automatiziran i brz postupak. Sustav mora raditi 24 sata dnevno, a naplata se tretira kao fiskalizirana usluga.

Registracija u ESNC (sustav koji zamjenjuje ENC) bit će obvezna i za vozače s invaliditetom i vozila s pravom prednosti, iako oni neće plaćati cestarinu. I oni će morati prijaviti svoje vozilo u sustav, a država će koncesionarima nadoknaditi gubitak prihoda. Vrijedi napomenuti i da će ESNC sustav biti kompatibilan s drugim europskim sustavima koji će se također moći očitavati, ali također uz obaveznu registraciju u Hrvatskoj.

Jednako tako, hrvatski korisnici moći će koristiti svoje uređaje i ugovore i u drugim državama članicama EU.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!