Kroz Europu autocestom bez zaustavljanja: Evo u kojim će sve zemljama uskoro vrijediti hrvatski ENC
Vozači iz Hrvatske uskoro će moći koristiti svoj ENC uređaj, malu elektroničku spravicu koja se postavlja na vjetrobran i služi za automatsko plaćanje cestarinu bez zaustavljanja, i u drugim zemljama Europske unije. Novi zakon o naplati cestarine, koji je trenutačno u javnoj raspravi, otvara put povezivanju s europskim sustavima naplate, čime se plaćanje pojednostavljuje za domaće i strane korisnike.
Prema novom zakonu, jedan ENC uređaj i jedan ugovor trebali bi se moći koristiti u više država. Time bi vozači mogli bez dodatne registracije ili kupovine novih uređaja prolaziti kroz elektroničku naplatu cestarina diljem EU. Hrvatska se time uključuje u europsku mrežu zemalja koje razvijaju jedinstven sustav digitalne naplate.
Jednako tako, zakon predviđa da će strani vozači s valjanim europskim uređajem moći njime plaćati cestarinu i u Hrvatskoj. No i dalje će morati registrirati vozilo u domaći sustav, kako bi se omogućila provjera podataka i povezivanje s bazama.
U okviru novog modela, poznatog kao EENC (Europska elektronička naplata cestarine), predviđena je uspostava jedinstvene kontaktne točke i tehnički standardi koji će omogućiti povezivanje između koncesionara i pružatelja usluge iz drugih država.
ENC uređaj iz Hrvatske tako bi uskoro mogao vrijediti u Sloveniji, Italiji, Austriji, Francuskoj i drugim zemljama koje razvijaju isti model naplate. Popis će rasti kako se države međusobno povezuju i prihvaćaju zajedničke tehničke uvjete.
Za vozače to znači manje brige, manje čekanja i samo jedan račun za sve zemlje koje su dio sustava. ENC uređaj u vozilu automatski će se aktivirati svaki put kada prođe ispod sustava za naplatu, bez obzira je li u Hrvatskoj ili inozemstvu.
Koncesionari u Hrvatskoj bit će obvezni omogućiti pristup europskim partnerima, pod uvjetom da ti partneri ispunjavaju tehničke i zakonske kriterije. Za korisnike to znači brži prolazak kroz naplatne točke i jednostavniju kontrolu troškova.
Novi sustav trebao bi u potpunosti zaživjeti nakon ljeta 2026. godine, kada se planira gašenje svih naplatnih kućica i potpuna digitalizacija naplate. Međunarodna povezanost ističe se kao jedan od ključnih iskoraka, osobito za vozače koji često putuju kroz više zemalja.
Za hrvatske građane to znači da će moći iz Zagreba do Pariza, Rima ili Beča voziti bez zaustavljanja pred rampama, koristeći isti ENC uređaj i isti račun za naplatu cestarina.