Prije bagera, na brzu cestu Bjelovar – Virovitica stižu arheolozi. Koštat će gotovo milijun eura!
Hrvatske ceste provodit će standardna arheološka istraživanja na trasi buduće brze ceste DC12 između Bjelovara i Virovitice, i to nakon što su probni radovi potvrdili postojanje srednjovjekovnih i prapovijesnih ostataka na 13 lokaliteta duž dionice duge 9,36 kilometara.
Hrvatske ceste osigurale su za projekt 900 tisuća eura, što je uobičajeni iznos za ovakvu vrstu radova. Istraživanja će trajati tri mjeseca, a njihovi rezultati dat će nova saznanja o povijesti ovog kraja.
Bogata arheološka baština uz buduću cestu
Arheološki muzej Osijek završio je tijekom travnja i svibnja probna istraživanja koja su, u skladu sa Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, obvezna prije početka građevinskih radova. Stručni tim pod vodstvom Antonija Lovrinčevića i Tomislava Hršaka dokumentirao je ostatke naselja, otpadne jame, kanale i moguće stambene objekte koji svjedoče o kontinuiranom životu na ovom području kroz stoljeća.
Probna istraživanja pokazala su da se duž trase nalaze lokaliteti različitih povijesnih razdoblja. Na površini od gotovo 9000 četvornih metara arheolozi su dokumentirali 73 arheološka sloja samo na jednom nalazištu kod Obrovnice, što upućuje na dugotrajno naseljavanje ovog kraja.
Posebno su zanimljivi nalazi kod Galovca, gdje su otkrivene jame većih dimenzija s ulomcima keramike, životinjskim kostima i ostatcima kućnog lijepa.
Najvrjedniji je srednjovjekovni lokalitet kod Obrovnice, gdje su pronađeni ostaci mogućeg stambenog objekta i brojne otpadne jame. Ulomci srednjovjekovne keramike govore o svakodnevnom životu ljudi koji su tu živjeli prije nekoliko stotina godina. Slični nalazi kod Dautana otkrivaju tragove gorenja i ukope stupova, što upućuje na postojanje drvenih konstrukcija.
Područna konzervatorska služba iz Bjelovara odredila je da će se sustavna arheološka istraživanja provoditi na osam lokaliteta, dok će se na preostalih pet voditi arheološki nadzor tijekom gradnje. Intenzivnija istraživanja planirane su kod Galovca i Obrovnice zbog veće gustoće arheoloških ostataka.
Praktični izazovi istraživanja
Arheolozi se suočavaju s nekoliko izazova. Pojedina nalazišta prekrivena su gustim raslinjem i stablima koje će trebati ukloniti prije početka rada. Dodatno, na određenim lokacijama postoji problem visoke razine podzemne vode koja izbija već na dubini od 50 centimetara.
“Dubina arheoloških slojeva varira od lokaliteta do lokaliteta, a na pojedinim mjestima zabilježeno je izbijanje podzemnih voda već pri plićem iskopu”, upozoravaju arheolozi. Zbog toga će se radovi provoditi tijekom sušnijeg dijela godine.
Zakonska obveza prije gradnje
Ovakva istraživanja standardna su praksa u Hrvatskoj. Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara propisuje da se arheološko istraživanje mora provesti prije radova građenja na područjima gdje se nalaze ili pretpostavljaju arheološki nalazi. Slična istraživanja provedena su na svim velikim infrastrukturnim projektima, uključujući autoceste Zagreb-Sisak, A5 Beli Manastir-Osijek te druge dionice.