Izgubili ste bankovnu karticu? Evo što morate učiniti

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Gubitak bankovne kartice može biti izuzetno stresno iskustvo, no uz brzu i pravilnu reakciju, šteta se može u potpunosti spriječiti. U vremenu kada gotovo sve financijske transakcije obavljamo digitalno, važno je znati kako postupiti u slučaju nestanka kartice – bilo da je riječ o slučajnom gubitku ili krađi.

Blokirajte karticu odmah

Prvi korak koji korisnik treba poduzeti je odmah blokirati karticu. Većina banaka u Hrvatskoj omogućuje blokadu putem mobilne aplikacije, no korisnici mogu nazvati i brojeve za hitne situacije koji su dostupni 24 sata dnevno. Zagrebačka banka omogućuje blokadu putem broja 01 3789 789, a isto tako i putem svoje aplikacije m-zaba. U slučaju PBZ-a, za Maestro, Mastercard i Visa kartice korisnici trebaju kontaktirati broj 01 4891 333, dok se za Premium Visa kartice koristi broj 01 6124 422. HPB je dostupan na broju 01 4804 464, a korisnici Diners i Erste kartica mogu nazvati 0800 7890 ili 072 555 555, ovisno o vrsti kartice. U nekim slučajevima, poput PBZ-a, korisnik će morati naknadno potvrditi prijavu gubitka pisanim putem u poslovnici.

Provjerite transakcije i prijavite sumnjive

Nakon što je kartica blokirana, važno je odmah provjeriti posljednje transakcije. Ako se primijeti bilo kakva neautorizirana ili sumnjiva kupovina, ona se mora odmah prijaviti banci. Većina banaka jamči korisničku zaštitu od zloupotrebe sve dok je gubitak na vrijeme prijavljen i ako nije bilo propusta u čuvanju podataka poput PIN-a.

Zatražite novu karticu

Sljedeći korak je zatražiti novu karticu. Proces izdavanja može se pokrenuti telefonom, putem aplikacije ili osobno u poslovnici. Zagrebačka banka novu karticu i PIN izdaje bez naknade, dok PBZ naplaćuje hitnu zamjenu u iznosu od 7,96 eura. Hrvatska poštanska banka također izdaje zamjensku karticu, uz napomenu da se stara kartica, nakon što više nije u funkciji, mora fizički uništiti.
Važno je napomenuti da, ako je izgubljena kartica bila povezana s uslugama poput Google Pay, Apple Pay ili pretplatama na digitalne servise, korisnik mora ažurirati podatke s novom karticom kako ne bi došlo do prekida u uslugama.

Sumnjate na krađu? Prijavite policiji

U slučaju da postoji i najmanja sumnja da kartica nije izgubljena već ukradena, preporučuje se prijava policiji. Osim što to može pomoći u sprječavanju potencijalne zloupotrebe, takav korak može biti važan i u budućim pravnim postupcima, ako do njih dođe.

Kako se zaštititi ubuduće

Banke redovito upozoravaju na važnost odgovornog rukovanja karticama. Korisnicima se savjetuje da nikada ne zapisuju PIN uz karticu, ne dijele podatke s trećim osobama te redovito prate transakcije na svom računu. Također, preporučuje se postavljanje dodatne zaštite na mobilne uređaje i aplikacije, kako bi se onemogućio neovlašteni pristup u slučaju krađe mobitela ili tableta.

Gubitak kartice ne mora značiti i gubitak novca. Ključno je reagirati brzo, odgovorno i prema uputama svoje banke. U većini slučajeva, uz pravodobnu prijavu i pravilne mjere, financijska šteta može se u potpunosti izbjeći.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!