Pobuna protiv novog modela naplate cestarina i kazni. Mijenjajte ovo, izazvat će kaos i uništiti turizam
Rent-a-car sektor masovno se pobunio protiv jedne odredbe novog prijedloga Zakona o cestarini kojim će se, među ostalim, ukinuti naplatne kućice i uvesti elektronička naplata bez potrebe za zaustavljanjem vozila. Na javno savjetovanje pristiglo je 72 komentara, a najglasnije upozorenje stiže iz sektora koji strahuje od potencijalno loših posljedica za turizam.
Rent-a-car sektor, koji godišnje opslužuje stotine tisuća stranih turista, podigao je uzbunu zbog odredbe članka kojom tvrtke postaju solidarno odgovorne za neplaćenu cestarinu i kaznu od 120 eura. Konkretno, ako strani turist vozi rent-a-car vozilo i ne plati cestarinu, tvrtka mora platiti umjesto njega, bez obzira što nema nikakvu kontrolu nad ponašanjem vozača unajmljenog vozila.
Stranci neće shvatiti
Iz tog sektora na javnom savjetovanju pristigle su alarmantne brojke i upozorenja. Gotovo svi korisnici rent-a-car usluga, odnosno konkretno njih 95 posto su stranci, od kojih je više od 40 posto izvan EU-a.
“Nejasno nam je kako i zašto tvrtka koja uredno daje u najam vozilo može biti odgovorna za neplaćanje cestarine krajnjeg korisnika vozila”, istaknuo je predstavnik tvrtke Nova Gratia.
“Sve leasing kompanije i rent-a-car tvrtke sve kazne koje će biti upućene na tvrtku prefakturirati na korisnika vozila, a to će za posljedicu imati ogroman broj žalbi stranaca. Sigurno je da će najveći dio tih pritužbi biti objavljen na raznim portalima specijaliziranim za turizam što će negativno utjecati na Republiku Hrvatsku kao turističku zemlju”, naveo je Anton Krivak.
Osim kritika, iz rent-a-car sektora predložena su i konkretna rješenja. Ana Čubrić iz tvrtke A-Anticus predložila je portugalski model kao alternativu.
“Rent-a-car društva i HAC sklapali bi poseban ugovor kojim bi HAC omogućio rent-a-car društvima spajanje na aplikaciju HAC-a. Nakon završetka ugovora o najmu, rent-a car društva bi izravno iz HAC sustava dobila podatak o ostvarenoj cestarini za svaki najam te izvršili naplatu od korisnika putem već postojećih autorizacija kreditnih kartica”, glasio je prijedlog.
Osobe s invaliditetom: “Protuzakonito tipkanje za vrijeme vožnje”
Među kritikama se izdvojio i komplicirani postupak za osobe s invaliditetom koji Erik Balija, nazvao je fundamentalnom diskriminacijom.
“Osobe s invaliditetom često se nalaze u situacijama kada ih prevozi druga osoba koristeći vlastito vozilo. U takvim slučajevima povlastica nije primjenjiva jer je vezana uz registarsku oznaku”, naveo je Balija.
Dodatni problem je što zakon predviđa da se osobe s invaliditetom moraju uključiti prije svake pojedine upotrebe autoceste na posebnim “namjenskim stazama za brzo uključenje”, unoseći registarske pločice i broj Nacionalne iskaznice.
Toni Ćosić postavio je važno pitanje vezano uz prometnu sigurnost: “Jeste vi svjesni da nam zadajete da se uključujemo na mobitel i da tipkamo dok vozimo i ulazimo na autoput? Protuzakonito je koristiti mobitel za vrijeme vožnje tako ne znam kako ste to zamislili bez zaustavljanja.”
Među komentarima se našao i Hrvatski Crveni križ koji traži oslobađanje svojih vozila od plaćanja cestarine.
“Hrvatski Crveni križ temeljna operativna snaga sustava civilne zaštite Republike Hrvatske u velikim nesrećama i katastrofama”, podsjetila je Mia Šurina dodavši da je ta organizacija dala “nemjerljiv doprinos” tijekom pandemije COVID-19, potresa u Zagrebu i Sisačko-moslavačkoj županiji te migrantske krize.
Tehnički problemi
Dio komentara novi sustav smatra “legaliziranom pljačkom” jer tri povratna putovanja Zagreb-Split koštaju više od slovenske godišnje vinjete, dok ima i onih koji smatraju da je anketa iz 2019. bila “isforsirana” jer nije ponuđena opcija vinjeta samo za autoceste. Komentatori su upozorili i na niz tehničkih nedoumica koje zakon ne rješava. Igor Barlek je pitao hoće li zaposlenik moći na svoj privatni ENC dodati registarsku oznaku službenog vozila poslodavca kada ga koristi u privatne svrhe.
Alen Smriko je predložio da se zakonski penal od 120 eura neće naplatiti ako se cestarina podmiri u roku od 24 sata, obrazloživši da “ljudi čine greške, ali nije uvijek potrebno ih kazniti”. Smriko je upozorio da će se “neminovno dogoditi da ljudi zaborave da im je istekla kartica ili da nemaju dovoljno sredstava na računu”.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sada mora analizirati 72 komentara i odlučiti hoće li modificirati zakon prije njegovog stupanja na snagu nakon ljeta 2026. godine.