Visoke kazne i nejasna pravila: Dio građana drvljem i kamenjem protiv novog zakona o beskontaktnoj cestarini

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Prijedlog Zakona o naplati cestarine, koji uvodi automatsku naplatu putem elektroničkog sustava i prepoznavanja registarskih oznaka, naišao je na niz kritika tijekom javnog savjetovanja. Iako je u prvi plan isplivala pobuna rent-a-car sektora, postoji čitav niz vrlo zanimljivih kritika koje pokazuju da prijedlog zakon ima niz slabih točaka, od previsokih kazni do nespretno definiranih obveza.

Kazna prije upozorenja

Najviše pažnje izazvala je odredba prema kojoj vozač koji ne registrira vozilo u sustav, a koristi autocestu, uz iznos cestarine mora platiti i kaznu od 120 eura. Za mnoge komentatore to je prevelik iznos, osobito ako se radi o nenamjernom propustu.

„Zar ne bi trebalo uvesti fazu upozorenja? Ljudi će pogriješiti iz neznanja, ne iz zlobe“, napisao je jedan od korisnika koji traži prijelazno razdoblje bez kazni.

Drugi upozorava da je „sustav previše krut“, osobito u slučaju vozača koji zaborave registraciju, zalutaju na autocestu ili im aplikacija ne proradi.

Nejasna pravila

Više komentara ukazuje i na zbunjujuće definicije odgovornosti. Primjerice, zakon navodi da se kazna šalje vlasniku vozila, koji zatim mora dostaviti podatke o stvarnom vozaču. No, ne precizira u kojem roku, na koji način, ni što se događa ako vlasnik te podatke ne može dostaviti.

„Hoće li vlasnik vozila odgovarati čak i ako je vozilo koristila treća osoba bez njegova znanja?“ – pita jedan korisnik.

Nekoliko komentara upozorava i da zakon ne predviđa jasnu proceduru za podnošenje prigovora na kazne ni način provjere je li došlo do pogreške sustava.
„Ako se kamera zabuni i očita krivu registraciju, hoću li ja morati dokazivati da nisam vozio?“, pita se jedan komentator.

Ručna registracija na digitalnom sustavu

Građane je iznenadilo i to što podaci o vozilu neće biti automatski preuzeti iz registra MUP-a. Umjesto toga, svaki korisnik mora samostalno unositi podatke i povezivati ih s načinom plaćanja.

„Zašto je korisnik odgovoran za unos podataka koji su već poznati državi?“, glasi jedan od komentara. Drugi dodaje: „Time se otvara prostor za pogreške, i onda još građanin snosi kaznu ako sustav to ne prepozna.“

Nekoliko komentara upozorava i na moguće „sive zone“ koje zakon ne pokriva. Primjerice, što se događa ako netko slučajno uđe na autocestu, pa odmah izađe? Mora li tada platiti penal i punu cestarinu? Ili, što ako se sustav naplate privremeno sruši?

Jedan komentator predlaže model iz Slovenije.
„Tamo se može naknadno platiti vinjeta ako vas uhvate, a ovdje nema milosti. Kazna odmah”, navodi u komentaru. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sada je dužno odgovoriti na sve komentare. Ostaje za vidjeti hoće li predložene izmjene biti prihvaćene.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!