
Korak bliže novim pravilima: Za volan ćemo sjedati mlađi, digitalne vozačke stižu uskoro
Europski parlament i Vijeće EU postigli su privremeni politički dogovor o ažuriranju Direktive o vozačkim dozvolama, što bi moglo značajno promijeniti način na koji Europljani stječu i koriste svoje vozačke dozvole. Dogovor je dio šire inicijative Europske komisije za poboljšanje sigurnosti u prometu i modernizaciju administrativnih postupaka. Izvor informacija je službena objava Vijeća EU.
Dariusz Klimczak, poljski ministar infrastrukture, naglasio je kako promjene odražavaju svakodnevni život modernih Europljana:
“Vozačke dozvole bit će pametnije, inkluzivnije i potpuno prilagođene digitalnom društvu, a istovremeno će pridonijeti sigurnijim cestama za sve.”
Digitalna i fizička vozačka dozvola – novi standardi u cijeloj EU
Jedna od ključnih novosti je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će biti integrirana u budući European Digital Identity Wallet. Građani će je moći koristiti u svim državama članicama, a istovremeno će i dalje imati mogućnost zatražiti fizičku karticu. Obje verzije bit će valjane 15 godina za osobna vozila i motocikle, dok će one koje služe i kao osobna iskaznica vrijediti 10 godina.
“Ovo je veliki korak prema digitalizaciji svakodnevnog života. Ne samo da će biti praktično za vozače, nego i sigurnije – policija i administracija moći će brže i lakše provjeravati podatke,” istaknuo li su iz Europske komisije.
Sigurnost u prometu: dvogodišnji probni period i medicinski pregledi
Da bi vozači bili bolje pripremljeni i sigurniji, sve države članice uvode harmonizaciju medicinskih pregleda. Pri izdavanju dozvola bit će potrebna liječnička potvrda ili samoocjena zdravstvenog stanja, ovisno o proceduri u pojedinoj državi.
Također, probni period za nove vozače bit će minimalno dvije godine. Tijekom tog razdoblja primjenjivat će se stroža pravila, primjerice za vožnju pod utjecajem alkohola ili droga. Ova mjera ima za cilj smanjiti rizik od nesreća među mlađim i neiskusnim vozačima, koji statistički čine većinu prometnih incidenata.
Praćena vožnja za mlađe vozače i olakšice za profesionalce
Jedna od zanimljivijih novosti je mogućnost praćene vožnje za vozače od 17 godina, uz prisutnost iskusnog vozača. Cilj je istovremeno rješavanje manjka profesionalnih vozača i povećanje sigurnosti na cestama. Države članice mogu ponuditi ovu opciju i za kombije ili kamione.
Za profesionalce, minimalna dob za kamionske vozače može biti spuštena sa 21 na 18 godina, dok za vozače autobusa s 24 na 21 godinu, pod uvjetom da posjeduju certifikat stručne osposobljenosti (CPC).
Lakše stjecanje dozvola u inozemstvu
Nova pravila također olakšavaju vozačima koji žive u drugoj državi članici od one čije su državljanstvo. Testove i izdavanje dozvola moći će obaviti u državi članici svog državljanstva, čak i ako u toj zemlji nema službenog jezika koji govore.
Sljedeći koraci
Privremeni dogovor još uvijek mora biti potvrđen od strane država članica u Vijeću EU (Coreper) i Europskog parlamenta. Tek nakon toga slijedi formalno usvajanje i implementacija u nacionalna zakonodavstva.
Ova reforma dio je Paketa za sigurnost u prometu Europske komisije i cilj joj je smanjenje smrtnih slučajeva i teških ozljeda u prometu za 50% do 2030. godine, u skladu s vizijom EU “Zero Vision” koja predviđa gotovo nula smrtnih slučajeva na cestama do 2050.
“Iako je sigurnost na cestama u proteklih 20 godina značajno poboljšana, još uvijek 20.400 ljudi godišnje gubi život u prometu. Ova direktiva jedan je od ključnih alata da te brojke počnu padati brže,” ističu u Europskoj komisiji.
