Dok jednima smrkne, drugima osvane: Ova će vozila uskoro plaćati višu cestarinu, a znamo i tko su dobitnici
Vlasnici kamiona, autobusa i tegljača emisijskog razreda EURO IV izgubit će dosadašnji popust od pet posto na cestarinu, dok će ekološka teška vozila EURO VI razreda prvi put dobiti popust od sedam posto prema nacrtu prijedloga izmjena Pravilnika o cestarini koji je na javnom savjetovanju.
Sve predložene promjene odnose se isključivo na teška vozila III i IV skupine. Vlasnici osobnih automobila, motocikala i manjih dostavnih vozila do 3,5 tone neće osjetiti nikakve promjene u naplati cestarine, navodi se u obrazloženju Ministarstva prometa.
Teška vozila EURO IV emisijskog razreda gubit će postojeći popust od pet posto koji su dosad ostvarivala na infrastrukturnu pristojbu. Ova vozila ostat će samo s općim popustom od 21,74 posto za elektroničku naplatu cestarine.
Teška vozila EURO VI razreda po prvi put će dobiti najveći popust od sedam posto na cestarinu. Teška vozila EURO V i EEV razreda također će po prvi put dobiti popust od tri posto.
Laka vozila svih emisijskih razreda zadržat će postojeće uvjete – opći popust z a elektroničku naplatu i dodatni zimski popust od prvog studenoga do 31. ožujka.
Tko će platiti više, a tko manje?
Jedini koji će platiti više jesu vlasnici starijih kamiona, autobusa i tegljača EURO IV razreda. Oni će platiti pet posto više cestarine nego dosad.
Najveću korist imat će vlasnici najmodernijih teških vozila EURO VI razreda koji će uštedjeti sedam posto na cestarini. Vlasnici teških vozila EURO V razreda također će uštedjeti tri posto.
Vlasnici osobnih automobila neće osjetiti nikakve promjene u visini cestarine bez obzira na emisijski razred svog vozila.
Postojeći sustav dijeli vozila u četiri skupine prema veličini i masi. I i II skupina su laka vozila – osobni automobili, motocikli i dostavna vozila do 3,5 tone. III i IV skupina su teška vozila – kamioni, autobusi i tegljači preko 3,5 tone.
Najveća vozila IV skupine plaćaju 3,5 do 5,7 puta više cestarine od najmanjih vozila I skupine. Dosadašnji EURO IV popusti odnosili su se samo na teška vozila III i IV skupine.
Ministarstvo objašnjava da ukidanje popusta za EURO IV teška vozila ima za cilj prestanak stimuliranja prometa koji ima najveći negativni utjecaj na okoliš. Uvođenjem većih popusta za teška vozila želi najviše ekološke klase se potaknuti zamjenu starijih kamiona i autobusa.
Obrazloženje navodi potrebu “ujednačavanja prevelikih popusta za teška vozila” i osiguravanje dodatnih sredstava za održavanje cesta.
Savjetovanje traje 15 dana umjesto uobičajenih 30 zbog utjecaja na turističku sezonu. Za sada je zaprimljen jedan komentar građanina koji predlaže ukidanje naplate kad autocesta nije u punoj funkciji zbog radova.
Konačne izmjene očekuju se nakon analize komentara. Opći popust od 21,74 posto za elektroničku naplatu ostaje za sva vozila.