Prijevoznici upozoravaju: Zbog ovoga bismo mogli ostati bez ruralnih linija
Predloženo povećanje cijena pristajanja autobusa na kolodvore za gotovo 200 posto izazvalo je najviše prašine u javnoj raspravi o novom pravilniku o autobusnim kolodvorima. Prijevoznici su tijekom javne rasprave upozoriti da bi poskupljenje s dosadašnjih 15 kuna (2 eura) na 4,20 do 6 eura moglo dovesti do ukidanja linija u ruralnim područjima.
Podsjetimo, nedavno je završila javna rasprava o pravilniku koji, među ostalim, uvodi strože zahtjeve za opremljenost kolodvora u većim gradovima, ali i nove cijene. FlixBus je u najopsežnijoj kritici nazvao predložene cijene proizvoljnima jer, kako navode, nisu utemeljene na uvjerljivoj metodologiji izračuna.
FlixBus i još nekoliko prijevoznika predložili su cijenu od 3,85 eura umjesto predloženih 6 eura za velike kolodvore. Navode da bi cijena usklađena s inflacijom od 1999. godine, kada je pravilnik donesen, trebala biti upravo 3,85 eura.
“Proizvoljnim povećanjem cijene pristajanja povećat će se troškovi ionako nisko profitabilne industrije”, ističu prijevoznici u komentaru. Upozoravaju i da bi poskupljenje moglo podići cijene karata za putnike od 7 do 40 posto, ovisno o relaciji.
Autobusni kolodvor Zagreb zatražio je poseban tretman jer ima 44 perona, a prema novom pravilniku bio bi izjednačen s kolodvorima koji imaju samo pet perona. Iz AKZ-a predlažu cijenu od čak 8 eura, s obzirom da je riječ o najvećem kolodvoru u zemlji.
Nekoliko manjih prijevoznika upozorava da bi poskupljenje posebno pogodilo manje profitabilne linije. Iz Čazmatransa poručuju da su komercijalne linije ionako na granici rentabilnosti te da bi više cijene mogle rezultirati smanjenjem broja linija.
Čazmatrans čak predlaže povećanje naknade za javne linije s predloženih 2 na 3 eura jer u ruralnim područjima većina prihoda kolodvora dolazi upravo od takvih linija, a bez toga kolodvori neće moći opstati.
Gluhe osobe traže vizualne displeje
Osim poskupljenja, značajan dio kritika odnosi se na pristupačnost. Miro Opačak predložio je uvođenje obveznih vizualnih displeja koji bi prikazivali informacije o dolascima i odlascima autobusa, što je posebno važno za gluhe i nagluhe osobe.
Pravobranitelj za osobe s invaliditetom zatražio je povećanje broja parking mjesta za invalide na pet posto ukupnih mjesta umjesto sadašnja dva obvezna mjesta, što bi bilo u skladu s Tehničkim propisom o pristupačnosti.
Kolodvori također upozoravaju na praktične probleme. Sadašnja formulacija ne definira jasno što znači pristajanje na kolodvor te kako voditi evidenciju kružnih linija koje se vraćaju u suprotnom smjeru nakon 15 minuta.
“Po tumačenju pravilnika radi se o jednoj radnji pristajanja iako se ne radi o tranzitu nego kontra relaciji”, navodi Autobusni kolodvor Split.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture razmatrat će sve pristigle komentare prije donošenja konačne verzije pravilnika. Konačni tekst trebao bi biti objavljen u Narodnim novinama u idućim tjednima, nakon čega će stupiti na snagu osmog dana od objave.