Županija nam protuzakonito ‘uvalila’ 40-ak kilometara cesta, spremili smo tužbu!

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Grad Čazma pripremio je dokumentaciju za tužbu protiv Županijske uprave za ceste BBŽ zbog, kako tvrdi čazmanski gradonačelnik Dinko Pirak, nezakonitog prebacivanja prometnica iz nadležnosti ŽUC-a na Grad. Prema njegovim riječima, u posljednjih pet godina ŽUC je na taj način prebacio brigu o 40-ak kilometara cesta, i to potpuno svojevoljno. Ipak, u Gradu su, nakon sastanka gradonačelnika i ministra prometa, još neko vrijeme odlučili pričekati s tužbom.

-Nedavno sam se sastao s ministrom Butkovićem kojem sam objasnio u čemu je problem. Prekategorizacija prometnica, u sklopu koje su ceste iz nadležnosti ŽUC-a prebacivane na Grad Čazmu, provedena je mimo Zakona o cestama i važećeg pravilnika. Prije svega, ŽUC ne može takvu odluku donijeti svojevoljno, već za potencijalnu prekategorizaciju mora dobiti suglasnost Grada ili Općine u čiju nadležnost se cesta prebacuje, mora priložiti određenu dokumentaciju i sl. Sve je to u našem slučaju izostalo i po toj praksi smo jedinstveni u cijeloj Hrvatskoj – tvrdi Pirak. Dodaje i kako se na čazmanskom području ŽUC ‘odrekao’ čak i prometnica koje spajaju svije državne prometnice, poput ceste Vagovina-Bojana-Grabovnica ili Čazma-Milaševac-Grabovnica, što je također, kaže Pirak, kršenje zakona.

Obećanje ministra

-Zakon propisuje da prometnica koja spaja dvije državne ceste, kao što je slučaj na spomenutim pravcima, ne smije biti niže rangirana od županijske prometnice – tumači Pirak. U Ministarstvu prometa, dodaje, obećano mu je kako će se prvom prilikom nepravda ispraviti, odnosno da će sve ceste koje su prebačene u nadležnost Gradu mimo Zakona, biti vraćene ŽUC-u.

Za Piraka je sporna i prekategorizacija ceste kroz Bojanu

-Upoznao sam s tim i kolege gradonačelnike i načelnike koji imaju isti problem sa ŽUC-om, a s obzirom na dobiveno obećanje, s tužbom smo za sada odlučili pričekati – kaže Pirak. On drži kako je rješavanje ovog problema nužno zbog građana koji na ovaj način dva puta plaćaju održavanje prometnica, kroz sredstva koja se za tu namjenu iz registracije vozila i doznačuju ŽUC-u, što u čazmanskom slučaju iznosi 3,5 milijuna kuna godišnje, a potom i iz gradskog proračuna za održavanje dodijeljenih prometnica. Spornim Pirak drži i tzv. pola-pola model obnove županijskih prometnica koji ŽUC provodi u suradnji s Gradovima i Općinama, kada dio troškova opet snose sami građani.

-Zanimljivo, Županija i ŽUC pristupaju tom modelu samo kad je riječ o obnovi županijskih prometnica, a kad je riječ o obnovi lokalnih, ne nudi da će snositi pola troškova – kaže Pirak, dodajući kako je posljednja županijska prometnica na čazmanskom području obnovljena prije otprilike četiri godine.

Kompleksna tema

Ravnatelj Županijske uprave za ceste Mladen Marušić u telefonskom razgovoru nam je potvrdio kako je upoznat sa sastankom Piraka i Butkovića, dodajući kako mu sam nije mogao nazočiti zbog zdravstvenih problema. No, kaže kako je otvoren za razgovore o spomenutoj temi koja je, napominje, vrlo kompleksna.

-Kod svake promjene nadležnosti priložili smo svu potrebnu dokumentaciju, što potvrđuje i činjenica da je samo Ministarstvo prihvatilo naše prijedloge. Ako je kojim slučajem i došlo do nekog propusta koji je promaknuo nama ili Ministarstvu, spreman sam sjesti i razgovarati o tome. Ni u jednom slučaju zaista nije bilo nikakve zle namjere – uvjerava Marušić, dodajući kako se prekategorizacija u njegovom mandatu obavljala na isti način kao i godinama prije toga.

Dodaje kako je do sada bila praksa da se u nadležnost gradova ili općina prebacuju prometnice koje su manje važnosti i frekventnosti. Tvrdi i kako je sam ustroj kategorizacije cesta u Hrvatskoj drugačiji od prakse u ostalim zemljama EU, u većini kojih kategorija županijskih prometnica ni ne postoji. Zbog toga je ovdašnje županijske prometnice, tumači Marušić, praktički nemoguće kandidirati za obnovu putem EU fondova. A proračuni ŽUC-eva ionako nisu u zavidnom položaju, kaže, pa im obnova prometnica bez suradnje s jedinicama lokalne samouprave predstavlja veliki problem.

-Primjerice, 2019. godine smo dobili 8 i pol milijuna kuna od trošarina na gorivo, a prošle godine ništa. Činjenica jest da se zbog pandemije manje prometovalo, no nije baš da se nije uopće prometovalo – kaže Marušić, dodajući kako bjelovarsko-bilogorska Županijska uprava za ceste ne predstavljanja nikakvu iznimku. I kad je riječ o financijskim problemima, i kad je riječ o prekategorizaciji cesta, kaže on, svi su ŽUC-evi u Hrvatskoj u sličnoj situaciji.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!