Jednima kamilicu isprala kiša, drugi šire paletu proizvoda

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Najzastupljenija ljekovita biljka u Hrvatskoj je kamilica, uzgaja ju se na oko šest tisuća hektara, a većina uroda završava izvan hrvatskih granica. No, ova godine ni njoj ne ide na ruku. S kišom je počelo, s kišom je završilo. Tako ovu sezonu kamilice opisuje direktor Poljoprivrede Lipik Željko Viboh. Na njihovim se poljima prostiralo 32 hektara kamilice koja je od početka krenula nakrivo.

-Ostala je za sjetve zarobljena u velikoj vlazi i nije došlo do grananja, ostala je rijetka preko zime – opisuje početne muke Viboh.

Zima je doduše obećavala, ali kada je počela berba sve je palo u vodu. Gotovo, pa doslovno.

-Pobrali smo jednu trećinu, nekih deset hektara i onda je došla kiša tih deset dana i urod je propao, nismo više imali što brati. Cvjetovi su otpali, pocrnili i istrunuli, nemamo više što brati – kaže Viboh koji takvu godinu ne pamti, ali je nemoćan.

S druge strane Hrvoje Bokan iz Velike Pisanice koji je kamilicu ove sezone zasijao na dvadesetak hektara ne bi imao ništa protiv da mu se ovakva godina što se te kulture tiče ponovi. Kvalitetom je zadovoljan, a i prinosom. Kamilica nije polegla, prinosi će možda biti i iznadprosječni, najvećim dijelom zbog lokacije.

-Imamo malo brežuljkasti kraj, pa nam je to pomoglo u ovom slučaju. Zemlja je ocjedita, a ima dosta vlage. Nakon kiša se dobro ocijedilo i kamilicu smo mogli pobrati na vrijeme – kaže Bokan.

Kamilicu uzgaja za veleprodaju, a tržište ono što mu ponudi i proguta.

-Tržište je osigurano, kamilice uvijek treba i uvijek se može prodati. Cijena ovisi o kvaliteti i kako je isklasirana – tumači Bokan.

S prodajom problema nema ni Denis Polašek iz Velikog Grđevca, još jedan uzgajivač kamilice kojem je ova godina bila izazovna – toliko da će imati do 15 posto očekivanog prinosa. On u eko uzgoju ima 15 hektara kamilice, uz to što kamilicu prodaje u rinfuzi za čaj, svoj urod i prerađuje, a za vlastite potrebe će i ove godine imati dosta uroda. Od njega već nekoliko godina proizvodi hidrolat, ali i dragocjeno ulje kamilice. Ulje kamilice je, neočekivano, kraljevsko plave boje. Skupo je i interes su za njega pokazivali najviše Francuzi za kozmetičku industriju. No, oni više nisu na listi Polašekovih kupaca.

-Francuzi su ulje uzimali do prije dvije godine kada se u jednom trenutku iz Nepala pojavila velika količina kojoj je cijela bila upola manja tako da su se onda preorijentirali na to – kaže Polašek.

Ipak, put do kupaca ulje pronađe, pa on ima redovite kupce iako je tržište zasićeno eteričnim uljima iz Azije i Afrike. Oni svoj višak plasira domaćim proizvođačima kozmetike, a posljednjih nekoliko mjeseci se u proizvođače kozmetike ubraja i Denis Polašek. Svoju je proizvodnju potpuno zaokružio što mu je od početka i bio cilj i sada proizvodi organske dermatološke kreme od kamilice za bebe i djecu. Razlog širenja proizvodnje od kamilice, preko ulja do krema je jednostavan – ekonomska računica.

-U primarnoj proizvodnji je zarada mizerna, a ponekad nikakva i ako se uspije skratiti taj put do finalnog proizvoda onda ima ekonomske računice – tumači velikogrđevački proizvođač.

Polako, ali sigurno s kremama pronalazi svoje mjesto na tržištu

-Do sada su u Hrvatskoj prisutne u više od 50 ljekarni, a surađujemo s pedijatrima i nastojimo da naše kreme na taj način dođu do kupaca. Pomalo ide – kaže Polašek.

Kako kod nas na tom području takvih proizvoda nema puno, velikogrđevački proizvođač vjeruje da je otkrio dobar recept, samo treba strpljenja jer, kako kaže, ništa ne dolazi preko noći.

Ovaj tekst sufinanciran je od strane Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!