Kriptosvinje, Gruntek… Provjerili smo kako uzgajati virtualno, a u plodovima uživati stvarno!

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Puno medijske pozornosti je ovih dana dobila kriptosvinja, projekt predsjednika Hrvatske udruge proizvođača svinja Krešimira Kuterovca koja će osigurati svinjetinu onima koji žele jesti domaće meso, a ne mogu ili se ne žele sami baviti uzgojem. Njihova će uloga biti virtualna, kupnjom jednog NFT-a (žeton, kriptografski zaštićena digitalna imovina) vrijednog 225 eura za 2,5 godine koliko traje ciklus će dobiti oko 100 kilograma svinjskih polovica uzgojenih na Kuterovčevim farmama bez GMO-a, antibiotika uz pridržavanje okolišnih zahtjeva za smanjenje stakleničkih plinova, tvrdi Kuterovac. Plan je priču i proširiti na žitarice, voće i povrće. No, u povrću neće biti pioniri jer već nekoliko godina postoji Gruntek, pretplatnička platforma za osiguravanje svježeg, sezonskog, lokalnog povrća. Gruntek je zajednica ljudi koji su odlučili redovito jesti svježe i domaće povrće što im ta platforma i omogućuje. Sve što pretplatnici naruče raste na dvadesetak hektara kod Čazme.

-Prostire se na 23 hektara i nije još u punom kapacitetu, ali sada imamo oko tisuću pretplatnika, proizvodna površina je 10 do 12 hektara – navodi osnivač Grunteka Tino Prosenik.

Pretplatnici se na stranici trebaju registrirati i izabrati jedan od tri modela, a ovisno o tome koji su model izabrali i koliko on košta dostavit će im se ili standardan miks povrća ili će sami birati koje povrće na parceli žele i koje povrće tog tjedna žele i potom im se ono dostavlja na kućnu adresu. Gruntek što se korisnika tiče pokriva šire zagrebačko područje, ali i Rijeku i Opatiju.

-Iz Rijeke i Opatije nam dolazi oko 15% korisnika i to područje raste brže od Zagreba. Rijeka i Opatija su kroz vegetativnu sezonu koja se poklapa s turističkom sezonom ograničeni kod izbora povrća. I inače je ponuda ograničena, a u sezoni ne mogu nabaviti povrće i onda im je Gruntek dostava super rješenje – tumači taj ‘fenomen’ Prosenik.

Gruntek koji je pokrenut prije tri godine se iz sezone u sezonu širi.

-U prvoj sezoni je bilo 200 korisnika, u drugoj 400, sada smo na tisuću. Očekujemo da ćemo godinu završiti na 1.500 korisnika, a sljedeću s tri tisuće korisnika što bi bio maksimum kapaciteta i pojavit će se potreba za širenjem – navodi Prosenik.

Tino Prosenik

 

Gruntek se i planira širiti i to na Beč u kojem vlada veća potražnja za organskim sezonskim povrćem nego što je u Zagrebu. Gruntek je tako pokazao da potrebe za sezonskim, svježim i domaćim povrćem ima, a on ga omogućuje i onima koji zbog prezaposlene i užurbane svakodnevice do njega ne mogu otići primjerice na tržnicu. Uz to, korisnicima jamči i drugi aspekt brige o okolišu.

-Mi imamo zero waste koncept. Ambalaža koja se koristi je povratna drvena i do 95 posto naših korisnika kod dostava vrati staru ambalažu tako da se ništa ne baca. Također ne postoje viškovi hrane jer svi korisnici kada im povrće ne treba ili im je nezgodno ga preuzeti ga aplikacijom automatski preusmjeravaju u dječje vrtiće, domove za nezbrinutu djecu i pučke kuhinje s kojima surađujemo tako da u ove tri godine nismo bacili ništa hrane i nismo napravili ništa plastičnog otpada, a imamo jako malo onog drvenog. To nam je jako bitno, a kako postajemo veći ti aspekti postaju sve bitniji – ističe Prosenik.

Foto: Gruntek

Ovaj tekst sufinancira Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!