Policija upozorava: Broj djece stradale u prometnim nesrećama u BBŽ skočio je za 83 posto!

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

BJELOVAR – Policijska Uprava Bjelovarsko-bilogorska donosi najnovije podatke vezane uz djecu u prometu. Tijekom 2022. godine evidentirano je stradavanje 22 djece u prometnim nesrećama što je povećanje za 83,3 %. 3 djece je  zadobilo teške tjelesne ozljede i to 2 kao vozači i 1 kao putnik te 19 djece lakše tjelesne ozljede i to 4 kao vozači, 13 u svojstvu putnika (povećanje za 250 %) i 2 u svojstvu pješaka. Iz navedenog proizlazi da djeca stradavaju kao putnici u vozilima svojih roditelja. Sandra Pavlek, policijska službenica za poslove prometne policije, donosi detaljno razložene podatke.

– Najveći broj stradale djece tijekom prošle godine je na području PP Bjelovar, odnosno evidentirano je stradavanje 13 djece što je povećanje za 62,5 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine, na području PP Čazma evidentirano je stradavanje 3 djece što je povećanje za 300%, na području PP Daruvar evidentirano je stradavanje 1 djeteta što je smanjenje za 66,7%, na području PP Garešnica evidentirano je stradavanje 3 djece što je povećanje za 300% i na području PP Grubišno Polje evidentirano je stradavanje 2 djece što je povećanje za 100% u odnosu na isto razdoblju prošle godine – pojašnjava Pavlek i dodaje kako ni početak ove godine nije prošao bez ozljeda za najmlađe u prometu.

– Na području PU bjelovarsko-bilogorske u siječnju 2023. godine evidentirano je 5 prometnih nesreća u kojima je petero djece zadobilo lake tjelesne ozljede, i to 4 u svojstvu putnika i jedno u svojstvu pješaka. U tim prometnim nesrećama na području PP Bjelovar četvero djece je zadobilo lake tjelesne ozljede i na području PP Grubišno Polje jedno dijete je zadobilo laku tjelesnu ozljedu – zaključuje. 

– Istaknula bih da se 79% prometnih nesreća događa u naseljenim mjestima i to unutar 3 km od kuće, odnosno na putu do vrtića, trgovine, bake i djeda, kao i da se prema statističkim podacima na području naše PU dnevno dogode dvije prometne nesreće – pojašnjava i dodaje kako, iako se zna da dijete koje je pravilno vezano i sjedi u sigurnosnoj sjedalici ima sedam puta manje izgleda da u slučaju prometne nesreće zadobije teške tjelesne ozljede, još uvijek se velik broj djece prevozi na neadekvatan način (sjede nevezana, stoje između prednjih sjedala, odrasli ih drže u krilu i slično).

Da bi sigurnosna sjedalica pružila djetetu najveću zaštitu, ona mora biti pravilno postavljena, dijete u njoj mora biti pravilno vezano i sjedalica mora odgovarati djetetu. Pravilno je postavljena ona sjedalica koja je postavljena i pričvršćena u skladu s uputama proizvođača. A evo i koje su najčešće greške. 

– Najčešće greške prilikom kontrola koje su provodili policijski službenici su se očitovale u savinutim trakama pojasa, bilo kod učvršćivanja sjedalice pojasom ili kod vezivanja djeteta pojasom automobila ili pojasom sjedalice, odnosno trake pojasa cijelom putanjom moraju biti ravne, zatim kod štitnika tj. naslona za glavu koji je smetao pravilnom smještaju sjedalice, odnosno, isti se mora izvaditi iz automobila. 

Pavlek ima i par savjeta kako dijete adekvatno osigurati tijekom putovanja. 

– Da bi dijete bilo pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje, visina traka pojasa sjedalice mora biti malo ispod razine ramena. Visina traka pojasa sjedalice okrenute u smjeru vožnje mora biti u ravnini ramena djeteta ili malo iznad ramena. Prilikom zatezanja pojasa sjedalica bitno je da roditelji provjere da li u predjelu ramena djeteta stane samo njihov jedan prst, odnosno da se pojas sjedalice ne može uštipnuti po dužini i tako će znati da je dijete pravilno vezano. Kod obje vrste sjedalica bitno je namjestiti i zaglavlje sjedalice koje se uvijek namješta sukladno djetetovom uzrastu, a kako bi u slučaju prometne nesreće zaštitilo djetetovu glavu i vrat – poručuje i apelira na roditelje da djecu do četvrte godine voze u sjedalicama okrenutim suprotno smjeru vožnje jer se tako smanjuju teške tjelesne ozljede za 90 %.

Također, tijekom zime djeca se nerijetko voze u sjedalicama, u jakni pa se pojas sjedalice ne može dovoljno pritegnuti i zbog velikih sila prilikom prometne nesreće, ono može skliznuti iz jakne i zadobiti ozljede u prometnoj nesreći. 

– Nadalje, djeca iako su visine 135 cm, učestalo su vezana samo sigurnosnim pojasom, što je zakonski dopušteno, no djetetu koje je sitnije građe, pojas ne prolazi sredinom ramena i prsa i nisko preko zdjelice te savjetujemo da je dijete i dalje potrebno voziti u postolju s naslonom, odnosno u tzv. boosteru. U takvim situacijama pojas automobila „reže“ djetetov vrat i djeca provlače ruku iznad pojasa što je pogubno tijekom prometne nesreće, odnosno zbog velikih sila, tijelo djeteta se presavija u predjelu trbuha i dolazi do ozljeda unutarnjih organa, koje su u većinom teške i smrtonosne. Također, roditelji dijete prerano smještaju na prednje sjedalo, iako ima 150 centimetra, njegovo tijelo nije dovoljno razvijeno i ozljeda će nastati od aktivacije zračnog jastuka koji se ispuhuje pri brzini od 300 km/h te zato kažemo da je stražnje sjedalo dječja sigurnosna zona – pojašnjava zorno i dodaje da je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisana obaveza pravilnog prijevoza djece u vozilima, odnosno;

Vozač motornog vozila za prijevoz osoba koje osim sjedala za vozača ima još najviše 8 sjedala i vozila za prijevoz tereta u kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smije u takvim motornim vozilima prevoziti djecu nižu od 150 centimetara ako nisu smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici/postolju koja su za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu i suprotno načinu koji je odredio proizvođač posebne sigurnosne sjedalice.

Vozač motornog vozila koje osim sjedala za vozača ima još najviše 8 sjedala i u kojem su ugrađeni sigurnosni pojasevi smije na sjedalima koja nisu prednja prevoziti djecu nižu od 150 cm, a visoku barem 135 cm, koja nisu smještena u sigurnosnoj sjedalici/postolju, ako su ona pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe.

Vozač motornog vozila za prijevoz osoba koje osim sjedala za vozača ima još najviše 8 sjedala i vozila za prijevoz tereta u koja nisu ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smije u takvim vozilima prevoziti djecu mlađu od tri godine, a djeca stara tri godine i više, a niža od 150 cm ne smiju se smjestiti na prednje sjedalo.

Vozač motornog vozila ne smije prevoziti dijete smješteno u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje na putničkom sjedalu zaštićenom prednjim zračnim jastukom, ako zračni jastuk nije deaktiviran, čak i u slučajevima kada se zračni jastuk automatski isključuje.

Za kraj, naša sugovornica ističe da djeca stradavaju kao putnici u automobilima svojih roditelja, što znači da su roditelji odgovorni za pravilno vezanje djeteta u sigurnosnu sjedalicu, kao i na kraju za ozljede djeteta zadobivene u prometnoj nesreći. Uz to, najavljuje i akciju. 

– Naša policijska Uprava, u suradnji s Udrugom Roda, u ožujku će organizirati besplatni pregled sigurnosti autosjedalica. Željeli bi da se što više roditelja i djece odazovu na ovaj pregled, jer volonterke Rode maksimalno rade kako bi osigurali što sigurniji prijevoz djece – poručuje Pavlek. 


PODIJELI S PRIJATELJIMA!